Oglądaj Łowcy skarbów. Kto da więcej online na polsatboxgo.pl.
Stylowa sofa
Pan Zbigniew przywiózł do studia sofę w stylu Ludwika Filipa. Otrzymany od znajomego mebel był w złym stanie i wymagał interwencji tapicera. Pochodzący z drugiej połowy XIX w. lub początku XX w. mahoniowy skarb prawdopodobnie powstał w Niemczech i dzięki solidnej konstrukcji przetrwał do dziś. O procesie żmudnej renowacji, charakterystyce projektu, użytych materiałach i wartości rynkowej opowiada Daniel Stoiński, kulturoznawca, czeladnik, miłośnik tradycyjnego rzemiosła oraz właściciel sklepu z powojennym designem.
Cuda lokalnego artysty
Jako drugi przed Łowcami staje pan Stefan. Należy do niego obraz namalowany akwarelami, przedstawiający krakowski rynek pod śniegiem. Franciszek Rybakowski, autor akwareli, był lokalnym artystą, który swego czasu tworzył prace na sprzedaż dla turystów. Przedmiot był w rodzinie „od zawsze”, a nieco niewyraźna sygnatura widoczna w rogu wskazuje na rok 1929 lub 1932. Na rewersie widać pieczęć sklepu odpowiedzialnego za sprzedaż materiałów plastycznych lub miejsca, gdzie obraz został oprawiony. O artyście, stanie zachowania obrazu i jego wycenie mówi Maciej Szymaniak, historyk sztuki, kolekcjoner, znawca designu i malarstwa, jak również rzemieślnik artysta i renowator mebli.
Na wystawy podwieczorek
Serwis kawowy z porcelitu dla dwunastu osób należący do pana Norberta to kolejny skarb odcinka. Otrzymany w spadku po mamie zestaw „Ira” z Chodzieży powstał najprawdopodobniej w latach 60., chociaż sygnatura była w użyciu do lat 90. Dekorowany techniką tamponażu granatowo-złoty zestaw można określić mianem „marmurkowego”. O faktycznym autorstwie projektu „Iry” i technice zdobienia mówi Marek Kruczek, członek Stowarzyszenia Antykwariuszy i Marszandów Polskich oraz Międzynarodowej Unii Antykwariuszy.
Makory - co to takiego?
Ostatnim gościem odcinka jest pan Adrian, do którego należy zestaw szkła artystycznego o tajemniczej nazwie. Makory, w dużym uproszczeniu naczynia dekoracyjne przypominające paterę lub czarkę o „tanecznej” formie, pochodzą z huty w Krośnie. Szkło z lat 1990-2010 było stricte szkłem dekoracyjnym. O tym, skąd pochodzi nazwa „makora”, ich historii, stanie zachowania i wycenie opowiada Krystyna Łuczak-Surówka, historyczka i krytyczka designu, wykładowczyni warszawskiej ASP, kuratorka wystaw i kolekcjonerka polskiego wzornictwa.
„Łowcy skarbów. Kto da więcej” od poniedziałku do piątku o godz. 18:00 w Czwórce.
Oficjalny profil „Łowcy skarbów. Kto da więcej” na Instagramie - @lowcyskarbowczworka